Gratuitatea are un pret

Fiecare dintre noi ne-am regasit in postura de a cauta pe internet, Google sau alte motoare de cautare,  diverse informatii. De la povesti de adormit copiii pana la fizionarea de filme, concerte sau orice alte informatii pentru care, in cea mai mare parte  a timpului, nu platim nimic.


Este bine stiut ca serviciile gratuite ale Google sunt finantate prin publicitate. Insa faptul ca sunt gratuite implica un alt cost, detalii ale vietii private.


Oliver Glassey, sociolog intervievat de Le Monde intr-un dosar intitulat “Exista viata privata pe internet?” este de parere ca “datele noastre personale valoreaza mai mult decat serviciile oferite de aceste motoare de cautare, insa nimeni nu spune nimic.”

Fiecare dintre noi ne-am regasit in postura de a cauta pe internet, Google sau alte motoare de cautare,  diverse informatii. De la povesti de adormit copiii pana la fizionarea de filme, concerte sau orice alte informatii pentru care, in cea mai mare parte  a timpului, nu platim nimic.


Este bine stiut ca serviciile gratuite ale Google sunt finantate prin publicitate. Insa faptul ca sunt gratuite implica un alt cost, detalii ale vietii private.


Oliver Glassey, sociolog intervievat de Le Monde intr-un dosar intitulat “Exista viata privata pe internet?” este de parere ca “datele noastre personale valoreaza mai mult decat serviciile oferite de aceste motoare de cautare, insa nimeni nu spune nimic.”

Motoarele de cautare functioneaza in mare parte datorita colectarii unor impresionante cantitati de date privind internautii ( adresa IP, orice date furnizate, istoricul cautarilor, etc ), date personale cu un mare grad de confidentialitate.


Directiva 95/46/CE privind protectia persoanelor fizice in ceea ce priveste prelucrarea datelor cu caracter personal, impune ca aceste date sa fie pastrate “o perioada nu mai lunga decat este necesar in vederea atingerii scopurilor pentru care au fost colectate sau pentru care vor fi prelucrate ulterior.” (art.6(1)(e)). 

Insa, motoarele de cautare, si Google in special, amana sa distruga aceste date, pentru a directiona cat mai bine publicitatea. Pot incrucisa aceste date cu alte surse, le pot agrega si pot crea un profil nou, implicand un risc mai mare pentru persoana vizata decat daca datele ar ramane separate. 

Evident, fiecare are dreptul de a alege in ce masura isi expune informatiile persoanele, iar traditiile culturale implica viziuni diferite asupra sferei private si a gradului de intruziune acceptat de fiecare dintre noi. Perceptia asupra vietii private evolueaza in timp, cu trecerea generatiilor. Este de inteles ca tinerii sa publice un grad mai mare de informatii personale, la fel cum este normal ca cei cu mai multa experienta de viata sa fie precauti in legatura cu detaliile vietii private.

La intrebarea “Care este opinia dumneavoastra cu privire la protectia datelor personale?”, unul dintre cei doi fondatori ai Google, Larry Page, raspundea evaziv ziarului Le Monde : “Societatile evolueaza, oamenii comunica din ce in ce mai mult online. Frontierele vietii private sunt in miscare. Pentru noi, cateodata este putin complicat.”

Da, este complicat! Ce-i drept societatea evolueaza, tehnologia si ea, dar inca mai putem avea control asupra vietii private.

Datele de care aminteam mai sus, respectiv: adresa IP, istoricul cautarilor, etc sunt informatii  la care motoarele de cautare au acces independent de vointa noastra. Si totusi, exista date personale pe care le facem publice din proprie initiativa, uitand de cele mai multe ori ca “ NU exista viata privata pe internet.”


Ce se poate intampla, cum ne pot prejudicia toate informatiile pe care le facem publice din proprie initiativa: date de nastere, adrese, aniversari diverse, fotografii etc? Putem incerca un exercitiu de imaginatie, oferind raspunsuri  copiilor nostri!



Sursa: “Cand Google sfideaza dreptul”  - Alain Strowel





Comentarii

Postări populare